_edited.png)
Till Närpes stad/Enheten för mätning och planläggning
Kyrkvägen 2, 64200 Närpes.
Ärende: Åsikt om Skarpänget, området mellan Kristinestadsvägen och Nybrovägen.
Närpes centrum fungerar som nav för stadens samhällsservice och handel. Om biltrafiken leds bort eller ifall det blir mera komplicerat att nå affärsidkarna med bil riskerar dessa att förlora besökare och därmed ekonomisk aktivitet. Att styra handeln till affärsområden utanför centrum eller genom att splittra existerande affärsområden ännu mera kan skapa en känsla av utspriddhet och minska kundernas incitament att handla lokalt. Små affärsområden drar nytta av att ligga nära varandra eftersom det skapar synergieffekter, exempelvis genom att kunder som besöker en butik samtidigt passar på att handla i en annan. För att bibehålla en levande affärs- och serviceverksamhet i Närpes är det avgörande att prioritera befintliga affärsområden som stödjer både ekonomisk och social sammanhållning och att garantera att dessa är så lättillgängliga som möjligt – även för bilburna.
Idag verkar ett antal företag längs med Nybrovägen. Den föreslagna stängningen av Nybro för biltrafik skulle för dessa företag innebära en mycket stor olägenhet och ha en negativ affärsmässig påverkan. Byggandet av Skarpängsvägen har redan medfört att en del av Nybrovägen permanent stängts av, vilket medfört konsekvenser för de företag (lunchrestaurang och partiaffär) som nu får se sig verka vid en återvändsgränd.
Att prioritera trafiksäkerheten för de som rör sig till fots eller med cykel till och från befintliga bostadsområden och Mosebacke skolområde är naturligtvis viktigt, men dylik säkerhet kan uppnås även utan en stängning av bron för biltrafik. Uppenbart är att t. ex. en lösning som skulle involvera trafikljus vid brons bägge ändor inte överhuvudtaget har utretts. Nybro är en s.k. museibro (ett byggt kulturmiljöobjekt av riksintresse). Ett avlägsnande av de befintliga ytbeläggningslager som i dag viktmässigt belastar bron och i stället ersätta dessa med nubbsten skulle automatiskt göra att fordonens hastigheter över bron sänks. För att ytterligare öka trafiksäkerheten, samt motverka kappkörningen längs med Nybrovägen, bör vägen göras om på ett sätt som förhindrar att tre fordon i bredd kan köra längs med vägen. Detta kan uppnås till exempel med olika typer av refuger.
Ur planförslaget för Skarpänget, området mellan Kristinestadsvägen och Nybrovägen, framgår inte att någon konsekvensbedömning för hur en stängning av Nybro för biltrafik påverkar de företag som idag verkar längs med Nybrovägen skulle ha genomförts. Det är naturligtvis viktigt och förståeligt att man i Närpes vill kunna erbjuda tomter åt nya företag och verksamheter, men det är samtidigt minst lika viktigt att befintliga företags och affärsidkares möjligheter till verksamhet tryggas och ges möjlighet till utveckling. Det planförslag som nu ligger framlagt gör inte det.
Sammanfattningsvis:
Vi undertecknare av denna åsiktsyttring motsätter oss en stängning av Nybro för biltrafik och anser att en förbättrad trafiksäkerhet ändå kan uppnås. Vi efterlyser en förståelse och ett intresse för våra företags verksamhetsförutsättningar i denna och i framtida planläggning.
Närpes den 13 januari 2025